Romantisme n° 148 (2/2010)
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La notion de style d’auteur a été critiquée de plusieurs points de vue, notamment au titre de la singularité du style des oeuvres. Je suggère de déplacer la problématique à partir du champ de la genèse et des manuscrits de travail des écrivains, devenus une valeur depuis le début du XIXe siècle. Je propose l’idée de style de genèse comme rythmique singulière d’une production et signature de l’oeuvre. Le style de genèse inclut des manières de faire, des modes d’écriture, une temporalité de la genèse, constituant une stylisation singulière, relative à l’écriture d’une oeuvre.
The notion of authors having a style has been criticized for many reasons, one of those being the singularity of style in each literary work. I suggest approaching this from a different perspective, and analyzing the author’s work from the point of view of genetics and the different drafts of a manuscript (which writers have considered valuable since the early 19th century).= I propose the idea of a genetic style, understood as a singular rhythm of production and signature of a literary work. Genetic style includes how the work is made, manners of writing, and the time necessary to generate the work, all of which combine to form a unique style relative to the writing of the work.