ROMANTISME N°198 (4/2022)
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Dans Mémoires d’un médecin, Alexandre Dumas reflète une vision téléologique de l’Histoire, incarnée dans le mage Cagliostro. D’un autre côté cependant, la forme du feuilleton lui permet de faire avancer le lecteur dans le futur incertain de la Révolution française, dans toute sa confusion et son imprévu. Les hasards décisifs sont mis en évidence, et les possibilités avortées s’intègrent au récit comme l’ombre des événements advenus. La Révolution, plus que tout autre événement, s’avère être une bataille de mondes virtuels existant dans les croyances et les désirs des acteurs, lesquels sont propulsés par la force aveugle de leurs émotions. En se focalisant sur les caractères et les passions, Dumas offre une lecture à hauteur d’homme, où « rien n’est joué d’avance ». S’installe alors une dialectique entre le récit « concordant » et les éléments « discordants ».
In Joseph Balsamo or Memoirs of a Physician, Alexandre Dumas manifests a teleological vision of History, embodied in the figure of Cagliostro. On the other hand, however, the serial publishing format enables him to move the reader forward into the unforeseeable future of the Revolution, with all due confusion and uncertainty. The happenstance nature of decisive moments is highlighted while aborted possibilities are integrated into the narrative as the shadows of the events that really happened. The Revolution, more than any other event, proves itself to be a battle between virtual worlds which exist in the belief systems and the hopes of its agents, who are propelled by the sheer blind force of their emotions. In focusing on characters and their passions, Dumas offers up a reading of history whose scale is human, where “nothing is over until it’s over”. The result is a dialectics between the “agreed” narrative and its “discordant” elements.